Автор |
Съобщение |
brr
Регистриран на: 01 Мар 2007 Мнения: 1963 Местожителство: Софи
|
Пуснато на: Сря Юли 25, 2007 12:09 pm Заглавие:
Техники |
|
1. Визуализация
Следната техника използва въображението, ценностите и визуализацията, за да помогне на създаването на вътрешна репрезентация на мотивираното бъдеще.
Визуализация на успеха
1. Помислете едновременно за краткосрочното и за дългосрочното си бъдеще. Запитайте се: "Какво тяло бих искал/а да имам на възраст 30, 40, 50, 60, 70 години? Как бих искал/а да преминавам през това? Колко енергия искам да имам?" Пренесете се в това бъдеще и си представете, че вече сте достигнали тези цели относно физическата си форма и че вече действително й се наслаждавате. Влезте в контакт с това, което виждате и чувате, правите и чувствате, наслаждавайте се на тези предимства.
2. Променете субмодалностите на вътрешния си опит, за да станат те още по-мотивиращи и призоваващи. Ако добавите цвят, ще стане ли вашият опит по-привлекателен и примамлив? А звук? А яркост? А думи? А движения? Какво се случва, ако Вие приближавате или отдалечавате изображението от себе си? Какво се случва ако Вие правите звуците или думите по-силни или по-меки? Какво Ви казва опитът, ако Вие се движите по-бързо или по-бавни? Определете какви субмодалности предизвикват най-приятно усещане. Използвайте ги, усетете приятните чувства от чувства от резултата Ви във фитнеса.
3. Запитайте се: "Какво е необходимо да започна да правя днес, за да достигна дългосрочните си цели във фитнеса?" Спомнете си тези приятни чувства, които са възникнали, когато сте постигнали успешното си бъдеще във вид на картинка, на която Вие изпълнявате физически упражнения и се опитвате по този начин да постигнете целите си във фитнеса, така както Вие считате за правилно.
"nlpcenter"
|
Върнете се в началото
|
|
|
brr
Регистриран на: 01 Мар 2007 Мнения: 1963 Местожителство: Софи
|
Пуснато на: Пет Авг 03, 2007 1:40 pm Заглавие:
|
|
2. Линия на времето
1. Определете линията на времето, къде се намира миналото, настоящето, бъдещето.
2. Застанете на линията на времето (ЛВ) в точка 1 и опишете симптомите на Настоящето състояние.
3. Преминете от ЛВ към мета-позицията (МП) и опишете желаното състояние/ резултат/цел: представете си отстрани че имате нужното Ви състояние. Опишете какво чувствате, виждате и чувате, намирайки се в това състояние. Какво можете сега вече да правите?
4. Направете крачка напред към точка 3 (по-далечното бъдеще). Вие дори можете да се обърнете и да погледнете себе си “в миналото” (точка 2). Какво Ви дава това, че вече сте постигнал/а целта си? Какво позволява това да се случи още в живота Ви? Какво влияние оказва постигането на целта и какви са ефектите върху другите хора?
5. Излезте от ЛВ в МП, погледнете се в точките 2 и 3 и още веднъж проверете, наистина ли това е именно тази цел, която Вие желаете да постигнете. Ако е необходимо, тя може да бъде допълнена, чрез връщане на две крачки назад.
6. Отново застанете върху ЛВ при точка 1. Асоциирайте се с Настоящото състояние и различните му симптоми. После бавно и целенасочено, съхранявайки това състояние, се движете назад по ЛВ в миналото си докато не намерите Причините за възникването на това състояние. (Оператора в момента на търсене на причините следва да бъде много внимателен, за да поддържа през цялото време партньора си в работно състояние).
7. Преминете от ЛВ в МП и погледнете върху причините отстрани (диссоциирано). Определете Ресурсите, които тогава са Ви били необходими, за да преживеете нормално тази ситуация.
8. Определете време и място в живота си, при които Вие сте имали достъп до тези Ресурси.
9. През точката 1 влезте върху ЛВ и на мястото на разположение на вашите Ресурси, отново изцяло ги усетете и ги преживейте (закответе ги).
10. След като сте събрал и сте усетил всички необходими Ресурси, ги пренесете от МП в точка 4 и преживейте тази ситуация отново, определяйки нови избори. Обърнете внимание на това как се чувствате сега.
11. Излезте от ЛВ в МП и проверете как се е променила ситуацията и как сте се променили самите Вие.необходими ли са Ви още някакви ресурси? Ако да, то повторете крачките 7 – 10.
12. След като се уверите в това, че имате необходимите Ви ресурси в точка 4, застанете на ЛВ при точката 4. След това бавно преминете по линията на времето от точка 4 напред към 1,2,3. Обърнете внимание на това какво влияние оказват Ресурсите върху симптомите и как Вие усещате възможността за постигане на резултата и неговите ефекти.
13. Преминете от ЛВ към МП и проверете екологичността на целия процес.
14. От МП определете първите крачки по пътя към целта (Консултанта може да предаде котвата към ресурсите на клиента). Използвайки котватапреживейте дадените стъпки в съответстващо време.
|
Върнете се в началото
|
|
|
brr
Регистриран на: 01 Мар 2007 Мнения: 1963 Местожителство: Софи
|
Пуснато на: Чет Авг 09, 2007 3:08 pm Заглавие:
|
|
3. Управление на емоциите
Способността да чувстваш това, което искаш, когато искаш е много полезен навик. Това ни освобождава от скъпоструващото търсене на екстремни усещания. Достатъчно е веднъж да изпитаме дадено усещане и го завеждаме в личната библиотека. След което вече можем да го променим, да го усилим, да го променяме по всякакви начини, като си играем с картинките, звуците и усещанията, с които то е било свързано в началото.
А може също така да бъде създадена библиотека на празно местенце, използвайки само привлекателни елементи от обикновените приятни преживявания, обогатявайки ги и сменяйки ги според вкуса ни. Това може да се прави чрез картинките и звуците. Просто си спомнете приятния епизод и го направете по-ярък, жизнен и може би мъничко можете да го забавите. Докато Вие работите с усещанията си и постепенно свиквате с това, ще Ви става все по-лесно и ще се научите да ги променяте непосредствено.
Следващото стъпало е буквално управлението на емоциите. Има два прости начина Първият работи добре, когато е необходимо да се неутрализира всяка една неудобна емоционална реакция. Ако се смеете на погребение или плачете на работа, или се ядосвате на невинен човек, за да неутрализирате бързо тези реакции трябва да отдръпнете картинката надалеч-надалеч или пък да я намалите до размерите на пощенска марка. След това, ако решите винаги ще можете да се върнете към нея, независимо от това, дали знаете какво е наричувано там. Направете картината достатъчно далечна и малка - при повечето хора това нямалява интензивността на нейното въздействие.
За да предизвикате определена реакция, когато я няма, си спомнете или си представете случай, предизвикващ такава реакция и й направете голяма, ярка и близка картина.
А ако искате да кажете на някого “Не”, така че да го вземе на сериозно, намерете в паметта си картинка, съдържаща необходимото свойство. А сега я направете голяма, ярка, жизнена и неоходимото Ви чувство ще се появи.
Вторият начин за управление на емоциите включва по непосредствено усещания. Лесли Камерон-Бендлер изрежда в книгата си “Пленник на емоциите” седем изменяеми части на емоциите. В тях влизат:
- ритъма,
- темпото,
- интензивността,
- времевите рамки,
- личната въвлеченост.
Камерон-Бендлер предлага да се променят усещанията по следната схема: например безпокойството има обикновено бърз, неравен ритъм и то винаги се отнася до бъдещето. Ако обаче Вие забавите ритъма до 120 равни удара в мин., чувството ще се промени и ще стане по-удобно. Ако си представите, че се намирате в бъдещето по отношение на очакваното събитие, то ще усетите как безпокойството изчезва.
Спомнете си как се притеснихте последния път и колко приемливо е това събитие за Вас сега, когато вече го оглеждате “отстрани”.
|
Върнете се в началото
|
|
|
brr
Регистриран на: 01 Мар 2007 Мнения: 1963 Местожителство: Софи
|
Пуснато на: Вто Авг 14, 2007 3:04 pm Заглавие:
|
|
4. Ре-импринтинг
Импринтът – това е значимо събитие, от което се е формирало дадено убеждение или редица убеждения. Импринтите могат да представляват важен, позитивен опит, който води до полезни убеждения, и обратното – могат да бъдат травматични, да представляват проблематичен опит, който води до ограничаващи убеждения.
Според Т. Лиъри при определени условия, това което е било запечатано в предишни съществени моменти, може да бъде препрограмирано, с други думи може да бъде направен Ре-импринтинг. Целта на Ре-импринтинга е да разшири избора на начините на мислене за импринта от миналия опит. Този избор Ви помага да промените убежденията за себе си и за околния свят.
Стъпки на техниката Ре-импринтинг
1. Идентифицирайте особените чувства (това могат да бъдат също така думи или образ), асоцииращи се с безисходното положение (поставете котва). Много хора се стараят да избегнат тези чувства, тъй като те са неприятни. Но важното е да разбираме, че това няма да ни помогне! Постарайте се човека (клиента) да закрепи това чувство (закответе) и да си спомни чувствата, асоцииращи се със безизходната ситуация. Докато човека все още се намира в това асоциативно, подтиснато състояние, го накарайте да изрази с думи обобщенията или убежденията, които са били формирани от този опит.
2. Отделете човека от събитието. Нека той погледне върху събитието, все едно се гледа на кино. – Помолете човека да изрази с думи всичките си обобщения или убеждения, които са били формирани в резултат на импринта.
3. Намерете положителното намерение или второстепенното преимущество на чувството на безизходица. А също така, ако в паметта е налице и друг значим човек, намерете и там положителните намерения на неговото поведение.
4. Идентифицирайте и поставете котва на ресурсите или избора, от който този значим човек (хора) тогава са се нуждаели, но не са го/ги имали. А СЕГА ВЕЧЕ ЧОВЕКА ИМА НА РАЗПОЛОЖЕНИЕ ТОЗИ РЕСУРС. Помнете, че не е необходимо да се ограничавате само до възможностите, които човека има (или другите значими хора имат). Доколкото човека (клиента) има тези ресурси, можем да му помогнем да промени този опит.
5. Накарайте човека да изиграе сцената на импринта в ролята на всеки един от другите значими лица, наблюдавайки как опита би се променил, ако човека е разполагал с необходимите ресурси. Правете това всеки път за всяко лице, като се убеждавате, че идентифицираните ресурси ще са достатъчно, за да промените този опит. Ако не са достатъчни, се върнете към стъпките 3 и 4 и идентифицирайте други положителни ресурси или намерения. След допълването на средствата помолете човека да изрази със думи новите обобщения или убеждения, които той си избере като резултат от допълването на ресурсите.
6. Използвайки ресурса на котвата от стъпка 4, накарайте човека да ПРЕЖИВЕЕ ОПИТА ОТ ИМПРИНТА от гледна точка на всеки участващ значим човек (всеки път по един). Накарайте го буквално да влезе в тялото на другия човек и да види събитието с очите на този другия човек. Накарайте човека в крайна сметка да влезе в роля на по-млад. Преминете през опита достатъчен брой пъти, за да бъде този опит също толкова устойчив, колкото и оригиналния импринт. Помолете човека да преразгледа или да модифицира обобщенията, които той би направил от този опит.
7. Удържайки ресурсната котва, накарайте човека да се върне от времето от гледна точка на оригиналния импринт към настоящето.
“alexk.ru”
|
Върнете се в началото
|
|
|
brr
Регистриран на: 01 Мар 2007 Мнения: 1963 Местожителство: Софи
|
Пуснато на: Чет Авг 30, 2007 12:40 pm Заглавие:
|
|
5. Активно мечтаене
Aн К. Eнтус
1. Установете намерението, важното решение или резултата, който искате да постигнете;
2. Влезте в “отворено състояние”, “състояние на незнание”, което позволява да бъдете изцяло открит към възприемане. Състоянието се характеризира с:
- Оптимално мускулно напрежение, отсъствие на усилия и на излишно напрежение;
- Вътрешна тишина – отсъствие на вътрешен диалог;
- Меко, периферно, панорамно, а не ясно и фокусирано зрение;
3. Влезте в това състояние бидейки открит за всичко, което се случва повърхностно в съзнанието Ви и започнете търсене на “символа” на вашия резултат или решение. Движете се без да имате точно направление, удивлявайте се на това, че краката Ви сами си избират пътя. По принцип на “символа” са му необходими 5-15 минути, за да се появи. Той може да се появи във всяка сензорна модалност – това е нещо, което привлича зрението Ви (В), камъче в обувката (К) или даден звук;
4. Приемете намерения от Вас символ като значима репрезентация на резултата Ви / на решението Ви, подарена Ви от самата Вселена. Станете за малко този символ (влезте във втората позиция) и отбележете какви са особеностите на това да бъдеш този символ;
5. После станете страничен наблюдател (трета позиция) и забележете връзката между Вашия резултат или решение и информацията, съдържаща се в символа. Как може тази нова информация да добави нещо към по-нататъшното Ви поведение?
|
Върнете се в началото
|
|
|
brr
Регистриран на: 01 Мар 2007 Мнения: 1963 Местожителство: Софи
|
Пуснато на: Пет Авг 31, 2007 1:52 pm Заглавие:
|
|
6. Справяне с фобиите
1. Създаване на мощна позитивна котва “К+”. Разговора с клиента може да се започне с каквото и да е приятно и далечно от самата фобия. Полезно е явно или не да се осъществява достъп от клиента към състоянието на комфорт, уют, спокойствия, защитеност, предусещане на нещо интересно и това да се закотви. Всичко това може да стане при създаване на контекст например за предстоящо гледане на интересен филм.
Когато сте напълно убеден, че клиента се намира в ресурсно състояние и че ще можете да удържате това състояние за времето на цялата техника, можете да премитете към следващата стъпка. Котвата се задържа по време на цялата техника!!!!!!!!
2. Втори етап на диссоциация. Помолете клиента да си спомни даден момент преди събитията (във вид на черно бял слайд, разположен на киноекран), момент в който той е бил спокоен и когато нищо не е подозирал. Слайд 1. След това помолете човека да си спомни даден момент след събитията (във вид на цветен слайд, разположен на киноекрана до 1-ия слайд), момент в който той вече е дошъл на себе си и се е успокоил. Слайд 2. Информацията за това, което се е случило между тези два слайда временно се изпуска. Бъдете много внимателни с използването на думи в процеса на изпълнение на техниката.
3. Втори етап на диссоциацията “В”. Предложете на клиента мислено да стане/да седне зад себе си, тоест да вижда себе си в гръб, удобно седящ. (Ако Вие провеждате техниката в контекста на киното, то клиента може да си представи себе си на последние ред). МНОГО Е ВАЖНО ПО ВРЕМЕ НА ЦЯЛАТА ТЕХНИКА от тук нататък клиента да може да вижда едновременно и екрана със слайдовете и себе си, както комфортно е седнал пред този екран.
В случая ако забелязвате, че на клиента му е трудно да се диссоциира, можете да му поставите котва за самото състояние на диссоциация.
4. Намирайки се на 2-то стъпало на диссоциация, клиента разглежда филма за събитията, водещи до възникването на фобийната реакция, започвайки от слайда № 1 и завършвайки със слайда № 2. УСЛОВИЯ ЗА ГЛЕДАНЕ: черно белия филм, без последния слайд се гледа леко увеличавайки скоростта. По-нататък клиента гледа същия филм няколко пъти, като постоянно увеличава скоростта. Когато разберете, че клиента, че клиента се е научил да гледа филма максимално бързо, можете вече да пеминете към следващата стъпка.
Вече на този етап, с увеличението на скоростта ще можете и да забелязвате промяната на физиологията на клиента, което може да Ви служи за първи вариант на проверка на резултатите от свършената работа.
5. Преди да започнете работата, обяснете детайлно на клиента процедурата по изпълнение на тази стъпка. Намирайки се на 2-то стъпало на диссоциацията, клиента гледа много бързо черно-белия филм от Слайд 1 до Слайд 2. След това той се асоциира с цветния слайд №2 и бързо с преминававсичките събития в обратно направление до черно-белия Слайд № 1. Стигайки до Слайд № 1, клиента се диссоциира от събитията, попадайки на 2-ра степен на диссоциацията. След това екрана се гаси. След това тази процедура се повтаря до тогава, докато клиента не се научи да прави всичко много бързо.
6. Проверка. Предложете на клиента да помисли за бившият източник на фобийната реакция и проследете вербалните и не вербални промени в него. Направете по възможност поведенческа проверка.
7. Екологично настройване към бъдещето. Предложете на клиента да си представи възможна среща в бъдещето си с източника на бившата фобийна реакция или да помисли за възможността от възникване на подобна ситуация, и изяснете вариантите му на поведение в този случай. Получете от клиента точна сензорна информация за “критериите за безопасност”: как той ще разбира, че ситуацията е безопасна или пък как ще разбира, че си струва да е внимателен и “на тръни”?
“alexk.ru”
|
Върнете се в началото
|
|
|
brr
Регистриран на: 01 Мар 2007 Мнения: 1963 Местожителство: Софи
|
Пуснато на: Сря Сеп 12, 2007 2:16 pm Заглавие:
|
|
7. Многомерно описание на целта
Използване на линията на времето
1) Намирайки се в настоящето, помислете за целта си така, както мислите за нея сега.
2) Идете в миналото си и намерете това, което е послужило като основание за настоящето (зрънцето от което днес израства вашата цел).
3) Върнете се в настоящето, погледнете се - там в миналото и си благодарете за извършената до днес работа.
4) Направете крачка напред в бъдещето и изпробвайте какво е да достигнете собствената си цел. Проверете ефектите й (чрез всички модалности).
5) Обърнете се към себе си в настоящето и си дайте напътствия как максимално да използвате наличните ресурси за най-бързо и ефективно придвижване към целта.
6) Върнете се в настоящето.
Използване на логическите нива
1. Проверете целта на всички логични нива.
2. Отново се върнете в бъдещето и усетете целта си (измененията и допълненията й). Проверете ефектите.
3. Върнете се към настоящето и благодарете на себе си в бъдещето за препоръките, за съветите.
Използване на описание от три позиции
1) Влезте във втора позиция и бъдете ваша цел. Погледнете на себе си с “очите” на целта, оценете ефективността на поведението си при постигането на целта. Дайте си полезни препоръки от лицето на целта.
2) Отидете на трета позиция и погледнете връзката си със целта, оценете ефективността на взаимоотношенията си с нея.
3) Погледнете към себе си от трета позиция - като достигнал целта, в различни контексти от живота си. Във всички ли контексти и с всички ли целта е еднакво позитивна?
4) Ако не сте открили конкретни хора, с който можете да влошите взаимоотношенията си заради целта, то можете да погледнете към себе си от лицето на всички хора от значимите за вас контексти. Обърнете внимание колко им е лесно на тях сега да общуват с Вас, сега когато сте постигнал целта.
5) Влезте в първа позиция и погледнете към хората от обкръжението си. Обърнете внимание на това, с какво “око” те гледат на Вас. Предизвиквате ли в тях тези реакции, които сте очаквали?
© Центр НЛП в образовании
|
Върнете се в началото
|
|
|
brr
Регистриран на: 01 Мар 2007 Мнения: 1963 Местожителство: Софи
|
Пуснато на: Чет Сеп 13, 2007 10:17 am Заглавие:
|
|
8. Интеграция на логичните нива
1) Подгответе физическото пространство за всяко едно от шестте нива (разположете листата хартия с наименованията на логическите нива на пода).
2) Определете значимите за вас контексти, които имат пряко отношение към достигането на целта Ви.
3) Стъпете на листа “Обкръжение” и отговорете на въпроса: “Какви, необходими за Вашата цел хора и вещи имате в обкръжението Ви?”
4) Направете крачка върху листа “Поведение” и отговорете на въпроса: “Какви важни за Вашата цел типове поведение Вие вече използвате в даденото обкръжение със значимите Ви хора и вещи?”
5) Стъпете на листа “Способности” и отговорете на въпроса: “Какви способности поддържат дадените видове поведение в даденото обкръжение?”
6) Стъпете на листа “Ценности/Убеждения” и отговорете на въпросите “Защо използвате именно тези способности за изпълнението на дадените действия?”, Какви убеждения и ценности определят Вашите способности, които поддържат дадените видове поведения в дадените контексти?”.
7) Стъпете на листа “Личностно своеобразие/Идентификация” и отговорете на въпросите: “Кой сте Вие, имате ли тези ценности и убеждения?”, “По какво същностно се различавате от другите хора в даденото обкръжение?” Използвайте ако е необходимо метафора, за да обозначите личностното си своеобразие, така както бихте представили друг, имащ тези ценности и способности, които определят дадените типове поведение в разглежданото обкръжение.
8 ) Преди да стъпите на листа “Мисия/Духовност”, си представете колкото се може по-детайлно образа на себе си в бъдещето, изцяло успял да реализира целта си. Опишете ВАК (визуално, аудиално, кинестетически) своя образ, виждането си за света (част от който сте и Вие). После стъпете на лист “Мисия/Духовност”, гледайте, чувствайте, заслушайте се към този опит. Усетете себе си като владеещ всички тези ресурси, които са били необходими за реализацията на целта Ви. Усетете себе си като духовно същество, като част от Вселената, част от нещо по-голямо, от самият Вас…
9) Увеличете и закответе физиологичното си състояние, поддържащо чувството за мисия/духовност. Поддържайки това състояние, вървете назад крачка по крачка към “Личностното своеобразие”, “Ценностите/Убежденията”, “Способностите”, “Поведението” и “Обкръжението”. Докато Вие допринасяте за осъзнаването на собствените мисии и собствения образ във всяко едно от пространствата, обърнете внимание на промените и добавеното във всяко логическо ниво, които биха били важни за бързо достигане на Вашата цел.
10) Предвижете се от нивото “Мисия” към “Обкръжението”, важното е да се съхрани йерархията на всички логически нива с вашата мисия: “Какво “Личностно своеобразие” най-много ще отговаря на дадената “мисия”? “Какви “Ценности и Убеждения” ще съответстват на такова личностно своеобразие”? и т.н.
11) Направете екологическа проверка.
12) Използвайте тази котва за самостоятелно изравняване на логическите нива в бъдеще.
© Центр НЛП в образовании
Источник: nlpcenter.ru
|
Върнете се в началото
|
|
|
brr
Регистриран на: 01 Мар 2007 Мнения: 1963 Местожителство: Софи
|
Пуснато на: Чет Сеп 27, 2007 11:08 am Заглавие:
|
|
9. Промяна на мотивацията референции на Линията на времето
• С помощта на тази техника можете да промените една от посочените мета-програми в определен контекст.
• Да се променя мета-програмата е полезно само в случай, че сте убедени, че това е екологично за Вас и за клиента Ви. Ето защо е добре предварително да съберете информация по всякакви възможни начини.
• Тук конкретно ще става дума за работа с мотивацията.
• Вие също така можете да направите дадените промени, като работите с мотивацията като със сензорна микростратегия.
1. Определете Линията на мотивацията. Средата на тази линия е “Пространството на незнанието” (мета-позиция), крачката от нея във всяка страна обозначава минимума на активността Ви и интензивността на мотивацията.
2. Застанете в “Пространството на незнанието” и след това, правейки крачка, определете къде се намира минимумът и къде активността за всеки полюс на мотивацията.
3. Намирайки се в “Пространството на незнанието”, определете контекста, в който бихте искали да промените начина на мотивацията. Нека в дадения пример да бъде промяна на мотивацията “Отклоняване” на мотивация “Приближаване”.
4. Спомнете си ситуация, в която сте имали необходимата Ви активност и посока. Започнете движението в страната на ситуацията с “Приближаване Към” и достигайки я, закответе съответното състояние. След това се върнете в “Пространството на незнанието”. Отработете това няколко пъти, за да се убедите, че котвата работи.
5. От “Пространството на незнанието” погледнете към полюса “Отклонение от” и като започнете движението, определете къде на тази линия се намира ситуацията, която Вие искате да промените. После се върнете към “Пространството на незнанието”.
6. Направете една крачка в посока към променяната ситуация и задействайте котвата за мотивация Приближение. Движете се по линията “Отклонение от” немерете най-адекватната за вашата ситуация активност и интензивност на мотивацията. (За увеличаване на активността и интензивността на преживяванията, можете да използвате създадената от Вас в 4-тата стъпка скала).
7. Заменете местата на визуалните котви “Отклонение от” и “Приближение към”.
8. Върнете се в “Пространството на незнание” и направете проверка на екологията.
9. Убеждавайки се, че сте получили желаните промени, започнете работа с Линията на времето по обичайния за Вас начин за адекватна промяна на “Миналото”, “Настоящето”, “Бъдещето”.
10. Направете проверка, определете първите крачки, предайте котвата за промените.
http://www.alexk.ru
|
Върнете се в началото
|
|
|
|