PSY FORUM

 Въпроси/ОтговориВъпроси/Отговори   ТърсенеТърсене   ПотребителиПотребители   Потребителски групиПотребителски групи   Регистрирайте сеРегистрирайте се 
галерияГалерия   ПрофилПрофил   Влезте, за да видите съобщенията сиВлезте, за да видите съобщенията си   ВходВход 

psy
В момента е: Чет Май 19, 2022 5:25 pm
Часовете са според зоната UTC + 2
 Главната страница » ПСИХОЛОГИЯ » Военна психология
СТРЕС
Създайте нова тема   Напишете отговор Предишната тема :: Следващата тема
Страница 1 от 1 [4 Мнения]  
Автор Съобщение
brr


Регистриран на: 01 Мар 2007
Мнения: 1967
Местожителство: Софи

МнениеПуснато на: Чет Апр 12, 2007 10:13 am    Заглавие:  СТРЕС  

Излезе инструкция за превенция, контрол и лечение на бойния стрес и посттравматичното разстройство в БА

Преди дни бе утвърдена нова Методика за психологично осигуряване на контингентите и военнослужещите от Българската армия, участващи в операции и мисии извън територията на страната, и членовете на техните семейства. За подобряване взаимодействието и дейността на структурите и органите от БА в цялостната им дейност по психологичното осигуряване на военнослужещите от войските е утвърдена и "Инструкция за дейността на командирите и специализираните органи по превенция, контрол и лечение на бойния стрес и посттравматичното стресово разстройство при кадрови военнослужещи и граждански лица в Българската армия". По този повод разговаряме с ръководителя на работната група, подготвила двата документа, подполковник д-р Илия Маринов - началник на Центъра по военна психология и психопрофилактика към ГЩ.
- Г-н подполковник, какви са последствията от бойния стрес и посттравматичните стресови разстройства и каква е предисторията на тяхното разпознаване и отделянето им в самостоятелна диагностична единица?
- Опитът на армиите по изследване на бойните стресори и влиянието им върху психичното здраве на военнослужещите през миналия век развива и концепцията за постравматичното стресово разстройство. Първите сведения за различни психични симптоми и нарушения на поведението датират още от времето на Гражданската война в САЩ в края на XIX век, когато Да Коста описва синдрома на възбудимото сърце, който се характеризира с различни вегетативни нарушения - сърцебиене, изпотяване, гадене, а също така и психично изтощение, безпокойство и обърканост. По-късно през Първата световна война този синдром е известен като "снаряден шок" и "окопна невроза". През Втората световна война , Корейската и Виетнамската война този синдром се описва с понятията "бойна умора" и "бойна стресова реакция", за да бъде приет през 70-те години като отделна диагноза, известна като посттравматично стресово разстройство.
Процентът на военнослужещите, получили посттравматични стресови разстройства през различните конфликти и войни, варира от 6 до 25 % , като това зависи от характера на конфликта, интензивността на бойните действия, опита и натренираността на бойците, използването на високотехнологични оръжия, бойни отровни вещества и други фактори. Опитът от Корейската война показва, че наличието на специалисти по психично здраве по установяването и лечението на военнослужещите, получили реакции на боен стрес, е намалил честотата му от 15 на 6% през втората фаза на войната. След войната във Виетнам в САЩ се разкрива институт за лечение на ветераните, в чиито задачи е включено и лечение на получилите посттравматични стресови разстройства ветерани, чийто брой е няколкостотин хиляди.
- Какви са последствията от този вид психично разстройство?
- Това разстройство, въпреки че не се причислява към тежките психиатрични разстройства, при липса на лечение довежда до социална изолация и инвалидизация на личността, трайна социална дисфункция и асоциално поведение, включително и до злоупотреба с наркотични вещества, тежки немотивирани агресии и автоагресии и др.
- Какво наложи изготвянето на новата инструкция и кои са ключовите моменти в нейното съдържание?
- Българската армия към този момент участва в мисии, които са с относително нисък риск, но увеличаването на ангажиментите ще ни поставя пред предизвикателството да се справяме и с подобни проблеми. В тази връзка и основната цел на работната група, изготвила инструкцията и методиката, беше да разработи практически механизми преди всичко за превенция на това разстройство, които включват психологичен подбор, обучение и тренинг на участниците в мисии, а така също психологично осигуряване по време на самите мисии.
Тази дейност представлява процес, който не завършва със завръщането на военнослужещите от мисия и включва различни тестови изследвания и проследяване след завръщането им в поделенията. Непосредствено след завръщането се извършва и групова психологична работа с цел отреагиране на негативните емоционални преживявания, свързани с различните видове стресове по време на мисиите, както и изследване на лидерските стилове.
Основен фактор за успешно представяне при участие на военнослужещи в мисии и операции извън територията на страната са сплотеността на подразделенията, мотивацията и лидерските практики. Ето защо и един от акцентите на инструкцията са действията на командирите по управление и контрол на стреса. В инструкцията е разработен и алгоритъмът на работа на психологическите структури и специалисти по психично здраве в поделенията, медицинските служби, както и взаимодействието и координацията между тях. Представени са някои основни техники за справяне със стреса и психологически инструментариум (тестове) за оценка на стресови реакции и разстройства.
- Кои специализирани структури са ангажирани с превенцията, контрола и лечението на бойния стрес и посттравматичното стресово разстройство в БА и в какво се изразява тяхната дейност?
- Водещото организационно и методическо звено е Центърът по военна психология и психопрофилактика, който разработва и предлага за обсъждане основните нормативни документи по психологическото осигуряване на военнослужещите в БА. Ние осигуряваме на практика тази дейност чрез взаимодействие със специалистите по психично здраве от щабовете на видовете въоръжени сили и поделенията в БА, ЦВМК , специализираните клиники, центрове, отделения и кабинети на ВМА и медицинските служби и пунктове в поделенията на БА. Всички дейности, за които носим заедно отговорност, се провеждат преди, по време и след участието във всяка една мисия и се основават на следните принципи - достъпност, своевременност, конфиденциалност, екипност, непрекъснатост и прилагане на съвременните стандарти за добра практика.
- В какво конкретно се изразяват действията на изброените структури по психологичното осигуряване на военнослужещите преди участието им в мисия или операция извън територията на страната ?
- Тези дейности са регламентирани с другия нормативен документ - "Методика за психологично осигуряване на контингентите и военнослужещите от Българската армия, участващи в операции и мисии извън територията на страната и членовете на техните семейства", който актуализира с няколко допълнения тяхното изпълнение. За всяка конкретна операция и/или мисия извън територията на страната, се разработва план за психологично осигуряване за всеки конкретен контингент, като съобразно характера, целта и задачите на мисията се провежда и психологичното обучение. Неговата цел е повишаване стресоустойчивостта на военнослужещите и адаптацията им към нови необичайни условия, придобиване на умения за контрол на стреса, изграждане на екипно взаимодействие и развитие и насърчаване на ефективно лидерство, изграждане на умения за работа в мултикултурална среда, комуникация с местното население и др. Това обучение се провежда в рамките на цялостната подготовка на место, като всички участници са преминали предварително и изследвания за психологична пригодност в ЦВПП.
Обучението включва теоретична и практическа част, която се състои от групови дискусии, тренинг, ролеви игри, интегриране на минал опит и др. За целта са издадени различни наръчници, дипляни, брошури, които се основават на утвърдените в НАТО практики.
- В новата методика е обърнато специално внимание и на работата със семействата на участниците в мисии и операции зад граница, какво е по-специфичното в тази насока?
- Нараства значимостта и на работата със семействата и семейните партньори на участниците, като тази дейност е регламентирана със заповед на началника на ГЩ на БА чрез утвърдената система за подкрепа на семействата на военнослужещите, участващи в операции и мисии извън територията на страната. Структурите по психологичното осигуряване в поделенията провеждат при необходимост и психологично консултиране на членовете на семействата на военнослужещите, участници в мисии. Това са различни форми като организиране на работата на приемни за семействата, провеждане на информационни сбирки от командванията на поделенията, осигуряване на възможност за различни видове консултации включително и социални.
- Какво включва дейността на специалиста по психично здраве по време на мисия?
- По време на мисията дейността на специалиста по психично здраве, включен в състава на контингента, има за цел да подпомага военнослужещите по отношение на тяхната адаптация и стресоустойчивост чрез съхраняване на висока мотивация, чувство за посветеност, увереност в личната и професионална значимост и изпълнението на поставените задачи. Подпомагат се комуникацията и общуването по хоризонтала и вертикала, извършват се групова работа и индивидуални консултации при решаване на проблеми от професонален или личен характер. При необходимост се провеждат и антикризисни интервенции и психологическа подкрепа след критичен инцидент. Успоредно с това се изготвят и периодични доклади с оценка и анализ на психологическия климат, мотивацията и психичното здраве на военнослужещите от състава на контингента.В тази връзка се извършва постоянна комуникация между СОК, ЦВПП и психолозите от щабовете на видовете въоръжени сили. След завръщане, както вече ви информирах, се извършват изследвания за прояви на професионален и боен стрес, групова психологична работа, индивидуално консултиране по показания и възстановителни програми за подпомагане процесите на реадаптация.
- Кои са главните фактори, които оказват превантивна роля във войсковите единици по време на мисия и операция зад граница или критична ситуация?
- Като заключение главните фактори, играещи стабилизираща превантивна и психопрофилактична роля при участие в мисии, са лидерството и стилът на командване, степента на групова сплотеност в подразделенията, поддържането на груповия дух и воинския морал, сигурността и принадлежността към воинския колектив. Ключовата дума е доверие - доверие между военнослужещите, доверие в оръжието и техниката, доверие във възможностите на подчинените, доверие в началниците и не на последно място доверие в легитимността на задачите.
Разговора води Румяна Станимирова
(БА)
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Посетете сайта на потребителя 
ICQ Номер 
brr


Регистриран на: 01 Мар 2007
Мнения: 1967
Местожителство: Софи

МнениеПуснато на: Чет Апр 12, 2007 10:15 am    Заглавие:  

Ето какво предлага в. "Българска армия" за справяне със стреса:

Техники за справяне със стреса

БЪДЕТЕ ПО-ОРГАНИЗИРАНИ
Винаги правете само едно нещо - това трябва да стане ваше правило. Преди да преминете към следващата задача, завършете вече започнатата. Научете се да казвате "не". Не се нагърбвайте с твърде много задачи. Отрано планирайте своя работен график и съставете списък на задачите, с помощта на които бихте могли последователно да изпълнявате всичко, което сте си набелязали, всеки път правейки го стъпка по стъпка. Съсредоточете вниманието си върху това, с което сте се заели в дадения момент, и не мислете предварително за дейности, които са на много по-следващ етап за изпълнение.

УТОЧНЕТЕ ЦЕЛИТЕ СИ
Анализирайте към какво се стремите и защо. Съставете списък на всичко, което бихте искали да постигнете и защо. Подложете на анализ всяка една от тези цели. Анализирайте такива понятия като: "одобрение", "его", "самоуважение" и "увереност". Уточнете ценността на всичко това, към което се стремите. Такова може да се окаже нещо, което като цяло въобще не ви е нужно. Възможно е дори да не сте си поставяли някакви цели и просто да правите нещата, без въобще да се замисляте. В такъв случай това е моментът да си съставите план. Определете си какво бихте искали да постигнете след година, две и след пет, и помислете как можете да достигнете до това без излишно напрежение.

НЕ КРИЙТЕ ЧУВСТВАТА СИ
Изразявайте благодарност към околните, когато те са ви оказали помощ. Споделяйте с близките си своите преживявания и настроения, в това число както добрите, така и лошите. Не се борете със своите чувства. Ако сте завладени от гняв или раздразнение, говорете за това с хората около вас, преди да оставите емоциите да ви се изплъзнат.

ЗАБАВЕТЕ
Ако с нещо не се справяте, това вероятно означава, че сте се захванали с твърде много неща. Не икономисвайте от почивката и съня си, не яжте на крак. Като цяло отделяйте повече време на всяка задача, не скачайте от една на друга, а почивките между тях правете по-големи.

ПРЕСТАНЕТЕ ДА СЛЕДИТЕ ВРЕМЕТО
Престанете да гледате часовника. Постарайте се да се справите и без него, особено в почивните дни. Не засичайте по часовник всичко, което правите. Оставяйте си повече време за завършване на задачите и не изпадайте в паника, ако излизате извън графика - нищо лошо няма да се случи.

НАМЕРЕТЕ СИ ЗАНИМАНИЯ ЗА СВОБОДНОТО ВРЕМЕ
Заемете се с някакво хоби - разходки, рисуване, спорт, градинарство. Хобито може да ви бъде полезно, помагайки ви да се откъснете от работата си, като по този начин ви предпазва от стреса. Не е важно дали хобито ви носи някакви материални резултати, по-важно е да ви носи удоволствие.

ВРЕМЕ ЗА СЕБЕ СИ
Всеки ден отделяйте време, което можете да посветите само и единствено на себе си. Напълно достатъчно би било за това да отделяте по един час. Но направете така, че в това време да можете да направите всичко, което пожелаете. Може да поискате да се разходите, да почетете книга или просто да поседите, без да правите нищо. Важното е това да бъде вашето лично време, когато ще се занимавате единствено със себе си и само за свое удоволствие.

КОНТРОЛИРАЙТЕ ИЗБУХЛИВОСТТА И СПРИХАВОСТТА СИ
Всеки път анализирайте случаите, когато проявявате избухливост, и за много кратко време ще се научите бързо да забелязвате колко често губите контрол над изразяването на чувствата си, и това, което е по-важно - защо. Разбирайки причините, вие ще можете да промените поведението си или просто да избегнете подобни ситуации. Имайте предвид, че дори само едно гневно избухване на ден се явява стресов фактор, оказващ на сърдечносъдовата ви система такова влияние, каквото ако бяхте изпушили 20 цигари.
Според текстовете на инструкцията:
Критичен инцидент е събитие извън обхвата на нормалните човешки преживявания, което е неочаквано и внезапно, нарушава чувството за контрол на военнослужещия, включва възприемането на заплаха за живота и елементи на физическа и/или емоционална загуба.
Остра стресова реакция е преходно разстройство със значителна тежест, което се развива без проява на други психични разстройства, в отговор на силен соматичен и/или психичен стрес (критичен инцидент) и обикновено продължава от няколко часа до дни. Включва кризисно състояние, остра кризисна реакция, бойна умора, психичен шок, боен стрес.
Посттравматично стресово разстройство (ПТСР) е закъснял и/или отложен отговор към стресогенно събитие или ситуация на прекомерна заплаха - краткотрайна или по-продължителна, които са в състояние да причинят дълбок дистрес у почти всеки военнослужещ, например - природна или причинена от хората катастрофа, сражение, тежка злополука, очевидец на насилствена смърт на други хора, жертва на изтезания, тероризъм или друго престъпление. Включва травматична невроза.
Контролът на стресовите фактори и превенцията на стресовите реакции (разстройства) представлява съвкупност от мерки и дейности на командирите и началниците, насочени към формиране и поддържане на групова сплотеност, висок боен дух, воински морал, натренираност и обучение в обстановка, близка до бойната, в съответствие с мисията и задачите на всеки отделен контингент.
Стресор е събитие или ситуация, което налага необичайно натоварване на адаптацията или промяна в поведението. Често тези събития или ситуации са непознати или пораждат противоречия в мотивацията на индивидите. Стресорът може да бъде непреодолимо травмиращо изживяване, например сериозна заплаха за сигурността и физическото оцеляване на военнослужещия, природно бедствие, инцидент, нападение, насилие, необичайно внезапна и заплашваща промяна в социалната позиция и/или обкръжение на военнослужещия , т.е. невъзвратима загуба на близки хора. Той може да представлява предизвикателство или заплаха за човешкото съществуване или самооценка.
Бойните стресори са проявяват по време на изпълнение на бойната задача, независимо дали се дължат на действията на противника или на други фактори. Понякога като източник на стресори могат да бъдат нарушените взаимоотношения в собствената бойна част, командирите или изискванията на бойната задача.
(БА)
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Посетете сайта на потребителя 
ICQ Номер 
brr


Регистриран на: 01 Мар 2007
Мнения: 1967
Местожителство: Софи

МнениеПуснато на: Сря Май 23, 2007 6:33 pm    Заглавие:  

Етапи на адаптацията към заплашващи военнослужещия ситуации:

I. Етап на тревога - обикновено е много кратък и се активира поведенческия отговор “борба или бягство”. Изпълнението вероятно ще бъде влошено, освен ако отговора на войниците не е прост и инстинктивен (бягане или вцепеняване) или добре оттрениран.
II. Етаът на съпротива се достига, ако войника успешно се справи със заплахата. Свръхвъзбудата намалява и войникът започва да прави опити за преодоляване на стресора, или да избяга от него или да се адаптира към него. Обикновено в етапа на съпротива изпълнението се подобрява. Ако се справи със стресора или се адаптира към него, войникът се връща към нормални нива на стрес или може да изпитва някакви остатъчни нива на стрес .
III. Етапът на изтощение настъпва когато военнослужещият не може да избяга, да преодолее или да понесе силния стресор. Изпълнението е силно влошено и даже може да спре да се действа. Военнослужещият може да развие свързани със стреса негативни емоционални състояния, разстройства изаболявания и даже може да умре от страса.
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Посетете сайта на потребителя 
ICQ Номер 
brr


Регистриран на: 01 Мар 2007
Мнения: 1967
Местожителство: Софи

МнениеПуснато на: Сря Сеп 26, 2007 8:35 pm    Заглавие:  

Жизнена ситуация (дискомфортна)

Възприемане на ситуацията
като стресова (заплашителна)

Емоционална реакция

Физиологична реакция

Последствия
Модел на стреса по Дж. Гринберг
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Посетете сайта на потребителя 
ICQ Номер 
Покажи мнения от преди:   Сортирай по:   
Страница 1 от 1 [4 Мнения]  
Създайте нова тема   Напишете отговор Предишната тема :: Следващата тема
 Главната страница » ПСИХОЛОГИЯ » Военна психология
Идете на:  

Не Можете да пускате нови теми
Не Можете да отговаряте на темите
Не Можете да променяте съобщенията си
Не Можете да изтривате съобщенията си
Не Можете да гласувате в анкети



Powered by phpBB
[ Time: 0.0442s ][ Queries: 14 (0.0039s) ][ Debug on ]