PSY FORUM

 Въпроси/ОтговориВъпроси/Отговори   ТърсенеТърсене   ПотребителиПотребители   Потребителски групиПотребителски групи   Регистрирайте сеРегистрирайте се 
галерияГалерия   ПрофилПрофил   Влезте, за да видите съобщенията сиВлезте, за да видите съобщенията си   ВходВход 

psy
В момента е: Пон Дек 09, 2019 2:11 am
Часовете са според зоната UTC + 2
 Главната страница » ЗА ФОРУМА » Главна страница » Статии
ДА СЕ СПРАВИМ СЪС СТРАХА И НЕСИГУРНОСТТА В СЕБЕ СИ
Създайте нова тема   Напишете отговор Предишната тема :: Следващата тема
Страница 1 от 1 [1 Мнение]  
Автор Съобщение
admin
Site Admin


Регистриран на: 26 Фев 2007
Мнения: 137

МнениеПуснато на: Сря Сеп 12, 2007 9:32 am    Заглавие:  ДА СЕ СПРАВИМ СЪС СТРАХА И НЕСИГУРНОСТТА В СЕБЕ СИ  

Да се справим със страха и с несигурността в себе си

Въпреки, че от деца контактуваме с околните, за много хора именно общуването с другите е източник на голям брой проблеми. Дори ако изключим тежките случаи, изискващи намесата на експерт (напр. социалните фобии, когато инвалидността е до степен, че клиента не може да излиза от дома си) у много хора са налице определени затруднения в сферата на социалното взаимодействие.
Някой хора по този начин не успяват да защитят позицията си дори, когато са прави.
Други не могат да изразят чувствата си така, че да ги разбере партньорът им. С времето се озлобяват един към друг, затварят се в себе си, обиждат се и т.н.
Трети изобщо не могат да установят контакт с човека, с който биха искали да се запознаят. Те не са в състояние да построят социални взаимоотношения.
Някои са прекалено страхливи, тактични и не смеят да възразят, за да не обидят някого, не смеят да кажат “не” в отговор на нечия молба.
Много от хората са прекалено скромни, страхуват се от “оценяващи погледи” и “разговори зад гърба”. Те като цяло нямат нищо против да станат лидери, тайно мечтаят за това, но в реалния живот те си остават зад кулисите. Така те се чувстват по-добре, по-спокойно. Парадоксът е в това, че такова поведение с нищо не ги спасява от резките погледи и дискомфорта. За разлика от такива хора, които като че ли носят надпис “аз съм сив и незабележим, не ме наранявайте”, лидерите могат да защитят себе си при нужда. Погрешно е да се смята, че колкото сме по-скромни в поведението, толкова по-защитени сме.
Несигурността и страхът от общуване често води до неумение за разбиране на хората. Човекът като че ли не чува околните, не разбира чувствата им, нюансите на речта… А това е като да говориш със стената. По този начин негативизма се превръща в постоянен жизнен фон за човека.
Понякога целият живот ни тласка към несигурността, към подчинение. Изплашените и неуверени хора са по-лесно управляеми, по-лесно се поддават на внушения. И все пак едва ли има човек, който да няма такива проблеми. Едва ли има човек, който да е съвършен. Често всеки от нас има все някакви проблеми в общуването, например с лицата от противоположния пол, или страх от публични изяви…
И все пак как можем да се преборим със страхът и несигурността? Да започнем с най-простите начини, които не изискват да има специалист до Вас. Тях можете да ги практикувате самостоятелно. Но ще е необходимо нещо повече от просто четене, а именно тренировка. Смятаме, че истинска промяна можете да постигнете само тогава, когато пробвате различни нови неща, когато експериментирате с поведението си, дори ако понякога се оказва, че сте сбъркали. И запомнете, че промените няма да се случат за 1 ден, трябва да преминете през няколко етапа.
ЗА ДА ЗАПОЧНЕТЕ ДА СЕ ЧУВСТВАТЕ ПО-СВОБОДНО ПРИ ОБЩУВАНЕ, трябва да бъдете съсредоточени към самият процес на общуване, а не към собствените си вътрешни реакции и страх от неуспех. Съществува интересен парадокс: човек започва да прави добро впечатление на околните едва тогава, когато спре да насочва вниманието си върху него. Спомнете си как общуват малките деца – леко и непосредствено, без да мислят постоянно за това, какво ще помислят другите.
Не забравяйте, че всеки човек има комплекси. Това не е страшно. Важното е по време на разговор да видите реакцията на събеседника, да разберете какво той има предвид по жестовете, мимиката, тона на гласа и т.н. И вече в зависимост от показаното от събеседника, можете да потърсите убедителни аргументи и ефективно да коригирате собственото си поведение така, че да постигнете комуникативната си цел. А когато Вие следите собствените си вътрешни реакции, Вие естествено не забелязвате събеседника. От тук идват и неуспехите в общуването.
Работете върху себе си в тази посока, следете събеседника си по време на комуникация! Упражнявайте се.
Съществува още едно правило, проверено в практиката. Пътят към успеха – това е единствения вид дейност, в която Вие НА НИКОГО НИЩО НЕ СТЕ ДЛЪЖЕН!!! Живейте приоритетно според собствените морални закони, а не в съответствие с изискванията на другите. Парадоксът е в това, че тези хора, който могат достойно да Ви оценят, всъщност едва ли ще тръгнат да Ви оценяват. А ако някой Ви гледа “на криво” и Ви говори зад гърба, то едва ли това е човека, чието мнение следва да бъде чута.
“Който разбира, не оценява, а който оценява, не разбира”, - стара китайска мъдрост.
Само на базата на това, може да се преборят несигурността и страха, могат да бъдат открити нови възможности за живот: вътрешна свобода, радост, успех, разбиране на околните, лидерството. Ако Вие разберете и приемете казаното до тук, ще можете равноправно да общувате с различни хора и да отстоявате собствената гледна точка.
Сега вече помислете над това, коя е причината за стараха Ви? Спомнете си най-неприятните ситуации, които са Ви се случвали. Или си представете най-ужасното, което може да Ви се случи при контактите си с околните. Представяйте си го многократно, като всеки път след ужаса си мислете за това как се възраждате от пепелта като птица Феникс. Неувереността Ви трябва да започне да намалява.
След това вземете лист хартия и напишете списък с най-страшните ужаси, които могат да Ви се случат в процеса на общуване. А също така всички възможни интриги на околните, с които общувате. А също възможните Ви неудобства от тези интриги на околните. След това вземете друг лист и напишете положителните моменти, които ще получите, ако се избавите от страха и несигурността.Опитайте се да намерите поне 5 положителни моменти, а най-добре – 10-15. След това сложете двата листа един до друг и ги сравнете. Кое преобладава? Страхът пред оценките на другите или бъдещото душевно спокойствие, психологично равновесие и жизнен успех? Кое за Вас е по-важно? По-малко важния за Вас лист запалете и хвърлете на вятъра. А по-важния закачете на видно място на стената, редовно го прочитайте отново и отново. Това ще бъде и жизненият Ви избор.
От този ден нататък използвайте всеки повод за общуване у дома и на работното Ви място. Най-вече общувайте с напълно непознати хора. Сега е важно не качеството на контактите Ви, а количеството.
Самият резултат в началото не е важен, важен е процесът! Ето защо е най-добре да започнете със съвсем случайни хора, общуването с които не Ви задължава и възможните неуспехи с които, не биха имали значение за Вас. Например започнете да разговаряте с таксиметровите шофьори, поискайте нещо от тях (напр. “спрете музиката, пречи ми” или “скучно ми е, пуснете радиото”). Такива упражнения ще Ви дадат възможност да се научите да отстоявате желанията си, мненията си.
Ето какъв трябва да е девизът Ви: “Обменете поне 2-3 фрази, поне с 2-3 души ежедневно!” Не си измисляйте оправдания, за неизпълнение на упражнението. Стремете се към целта си!
Ако изпитвате трудности с избора на подходящи ситуации за общуване, прочетете следното упражнение, разработено от немски психолози.
Примерни ситуации за отработване на поведение на уверен в себе си човек.
Първо прочетете ситуациите и ги оценете доколко са трудни те за Вас. Оценките да бъдат от 1 до 8. Най-леката 1 точка, най-трудната 8 точки:

1. Влезте в подходящ магазин (елитен по възможност) и помолете продавачите да Ви покажат няколко товара и да Ви консултират. Благодарете за консултацията и излезте от магазина без да купувате нищо.
2. Влезте в много скъп и модерен магазин и с интерес започнете да разглеждате стоките. Вземете в ръцете си няколко скъпи вещи. Когато към Вас се обърне продавачът, кажете “Благодаря, аз просто искам да разгледам”. Не се оправдавайте и не се извинявайте. Просто дълго време разглеждайте стоката, без да купувате каквото и да било. Не обръщайте внимание на евентуалното недоволство на продавача.
3. Идете при касиера и си развалете пари (за телефон или за цигари). При това не обяснявайте дълго, не се оправдавайте, а само кратко съобщете молбата си.
4. Обърнете се на улицата към някой и го помолете да Ви развали пари, за телефон (или за да си купите цигари).
5. Обърнете се към някой пешеходец и го помолете да Ви даде малко пари за билет за градския транспорт. Ако човека Ви задава въпроси, кажете му, че сте забравили у дома портмонето си.
6. Идете в заведение и питайте дали можете да използвате телефона. Нищо не поръчвайте, въпреки всички настоявания на сервитьорите, а само говорете по телефона. (Първоначално помислете на кой можете да се обадите).
7. Качете се в препълнен автобус (или метро) и културно помолете някой от пътниците да Ви отстъпи мястото си, без да обяснявате причината. Ако Ви пита защо, кажете, че се чувствате зле.
8. Отивате на кафе и виждате хубаво момиче/момче/мъж/жена опитайте да се запознайте, да завържете контакт, например предложете да отидете заедно на кино или на театър.
Вие можете да промените списъка със задачи, като съответно промените и оценките (точките за оценка на трудността).
Сега вече можете да изберете първата си ситуация и да я тренирате през следващата седмица. След седмица тренирайте следващата и т.н. Сумирайте точките на всяка ситуация. Това е личният Ви рейтинг на постижението. Можете да започнете с най-леката за Вас ситуация или напротив – с най-трудната. Важно е да изпълните всяка стъпка от списъка Ви. Не обръщайте внимание на евентуалните неуспехи, но и никога не забравяйте да се похвалите, да се наградите за успешно изпълнена задача! Избягвайте самокритиката и неприязънта си към Вас самите. Чувството за вина и само наказването все още никога не са водили до високи постижения. Напротив те подтискат личностовият ръст.
И още нещо: сравнявайте себе си с идеала, мислите за когото вероятно никога не Ви напускат. Не поставяйте пред себе си твърде високи изисквания. Радвайте се и се гордейте със себе си дори при направена единствена крачка напред!
По долу са изброени препоръки за поведението, който ще Ви вдъхнат повече сигурност по време на комуникативните Ви упражнения.
Преди ситуацията:
Настройвайте се положително: “Аз мога да направя това”, “Аз имам пълното право на това”…

По време на самата ситуация:

Говорете силно и ясно, но не викайте.
Гледайте партньора си в очите (зрителен контакт).
Дръжте се свободно, без задръжки.
Изказвайте желанията, изискванията, чувствата си, като използвате думата “аз”.
Не се извинявайте, ако молите за нещо или ако предявявате някакви изисквания. Просто благодарете на човека за направената от него услуга.
Не бъдете агресивен, дръжте се спокойно и сигурно. Агресията е обратната страна на несигурността в себе си. Целта Ви не е да обидите другия. Не минимизирайте значението на събеседника си, не го обиждайте. Покажете, че уважавате позицията на другия.

След ситуацията:

Ценете всяко едно усилие, всеки един Ваш успех, който сте постигнал. Похвалете се за получения резултат. Ако все пак няма успех – похвалете се за все пак извършения опит. Все пак Вие сте преодолели страха и несигурността си, когато сте направили първата крачка към общуване.
След няколко седмици постоянни опити, ще забележите, че проблема с несигурността ще започне да изчезва. По някое време ще забележите, че вече не мислите над това какво да кажете и как да се защитите в трудна ситуация. А и явни поводи за това ще има все по-малко.
Започнете постепенно да увеличавате си списъка от постижения:
- успехте да отстоите интересите си пред нахален продавач;
- успяхте спокойно и сигурно да говорите пред публика;
- успяхте да убедите опонента си по време на важен разговор;
- намерихте в себе си сили да не обръщате внимание на чуждото мнение. Същото това мнение, което по-рано Ви караше да се чувствате толкова наранен;
- и др.
След като отработите определен брой от ситуации, преминете към по-сложни за Вас. Правете си такива изпитания постоянно. Ще се справите по-добре, ако започнете да си водите дневник. В него отразявайте опитите си и положителните резултати. След няколко седмици или месеци ще видите колко бързо сте свикнали с такъв род ситуации и доколко по-сигурно и твърдо сте започнали да се държите. За да можете да забелязвате постигнатото, винаги трябва да се оценявате по една и съща схема. Важното е наистина да сте честни по отношение на себе си, но не бъдете и прекалено критичен.
И. Медведев
”Psyfactor”
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
Покажи мнения от преди:   Сортирай по:   
Страница 1 от 1 [1 Мнение]  
Създайте нова тема   Напишете отговор Предишната тема :: Следващата тема
 Главната страница » ЗА ФОРУМА » Главна страница » Статии
Идете на:  

Не Можете да пускате нови теми
Не Можете да отговаряте на темите
Не Можете да променяте съобщенията си
Не Можете да изтривате съобщенията си
Не Можете да гласувате в анкети



Powered by phpBB
[ Time: 0.0897s ][ Queries: 12 (0.0036s) ][ Debug on ]