PSY FORUM

 Въпроси/ОтговориВъпроси/Отговори   ТърсенеТърсене   ПотребителиПотребители   Потребителски групиПотребителски групи   Регистрирайте сеРегистрирайте се 
галерияГалерия   ПрофилПрофил   Влезте, за да видите съобщенията сиВлезте, за да видите съобщенията си   ВходВход 

Психологични консултации и изследвания, Медицински център "АНГИО" - поликлиника Военно Медицинска Академия, ул. "Г. Софийски" №3, тел.: 0884 97 55 97

psy
В момента е: Съб Ное 25, 2017 2:05 am
Часовете са според зоната UTC + 2
 Главната страница » ПСИХОЛОГИЯ » Военна психология
ПРОПАГАНДА
Създайте нова тема   Напишете отговор Предишната тема :: Следващата тема
Страница 1 от 1 [13 Мнения]  
Автор Съобщение
brr


Регистриран на: 01 Мар 2007
Мнения: 1956
Местожителство: Софи

МнениеПуснато на: Сря Мар 28, 2007 2:17 pm    Заглавие:  ПРОПАГАНДА  

Манипулиране на личността (психологически операции)

Обекти на псигологически операции могат да станат населението, правителството, армията на чуждите/собствената страна, дори населението и армията на конкретната страна.
Главната цел на информационно-пропагандните акции в процеса на провеждане на психологически операции е дестабилизацията на обществения живот, вътрешно разлагане, подготвящо почвата за успешно осъществяване на политически, икономически и военни действия насочени против дадена държава.

В действителност препоръките по провеждане на пропагандна дейност, в това чило и по информационно психологическо въздействие са били разработвани още преди много време. Анализът и обобщавенето на препоръките от миналото, позволява да се представят следните кратки положения:

- опитвайте се да внесете разруха и разложение във всичко ценно, въвличайте хората в престъпни дела;
- подривайте авторитетите и тяхната репутация, позорете ги в очите на останалите;
- използвайте дори най-ниските и отвратителни хора;
- пречете на дейността на правителството;
- създавайте разногласия и разпри;
- повдигнете младите против старите;
съкрушете старите традиции;
- не жалете нито подаръци, нито пари, нито обещания - всичко ще се възвърне.

Появата на нови средства за разпространение на информация поставят техниката на информационно-пропагандистко въздействие на едно от централните места при подготовката и провеждането на психологическите опперации (ПО) във съвременни условия.
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Посетете сайта на потребителя 
ICQ Номер 
brr


Регистриран на: 01 Мар 2007
Мнения: 1956
Местожителство: Софи

МнениеПуснато на: Сря Мар 28, 2007 2:19 pm    Заглавие:  

През вековете се е предавало искуство, старателно скривано от другите народи. Била е създадена база данни за методите за манипулиране на хората, бил е разработен подход за използването им в различни ситуации, което в концентриран вид намира израз в "Трактата за 36 стратегеми".

Това е откъс от "Трактата за 36 стратегеми":
(Самото понятие "стратегема" = стратегически план, при който за противника е включена клопка или хитрост).

"...ако ти можеш нещо, показвай на противника , че не можеш;
ако използваш нещо, прави се, че не го иаползваш;
въпреки, че стоиш съвсем наблизо, прави се, че си надалече;
дори да си надалеч, прави се, че си съвсем наблизо;
заблуждавай врага използвайки изгода;
объркай го и го превземи;
ако е изпълнен, бъди готов;
ако е силен, се отклонявай от него;
предизвикай в него гняв, доведи го до състояние на обърканост;
приемайки смирен вид, предизвикай в него завишена самооценка;
ако силите му са свежи, предизвикай в него умора;
ако е задружен, предизвикай разединение в редовете му;
нападай го, когато не е подготвен;
изявявай се, когато той не го очаква..."
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Посетете сайта на потребителя 
ICQ Номер 
brr


Регистриран на: 01 Мар 2007
Мнения: 1956
Местожителство: Софи

МнениеПуснато на: Сря Мар 28, 2007 2:20 pm    Заглавие:  

Ето още за "информационната война" и Китай в контекста на трактата:

Китай. Термина „информационна война” е заел сигурно място в лексикона на военните специалисти в Китай. Същите разработват концепцията за информационната война. Предполага се, че тя ще включва историческите и национални представи за това как да се воюва на стратегическо, оперативно, тактическо ниво, а също така че включва 36 „стратегеми” на великия Сун Цзъ, който акцентира върху заблудата, войната чрез знания и търсенето на асиметрични преимущества пред противника. Информационната война е определена като „преход от механизирана война (индустриална),… към война на решения и стил на управления , война на знания и война на интелекта”.

Паралелно с това се изучава въпроса за създаването на формирования за информационна война – специални войскови подразделения, които биха могли да се състоят от компютърни експерти на високо ниво, обучавани в най-добрите университети, академии и учебни центрове. Акцентът е върху привличането на повече млади хора.
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Посетете сайта на потребителя 
ICQ Номер 
brr


Регистриран на: 01 Мар 2007
Мнения: 1956
Местожителство: Софи

МнениеПуснато на: Сря Мар 28, 2007 2:21 pm    Заглавие:  

Същността и насочеността на комплекса от психологични операции, които се обединяват от дългосрочния стратегически замисъл се илюстрира добре в изказването на един от основателите и идеолозите на американското разузнаване А. Далес:

"Посявайки там (в Съветския съюз) хаос, ние незабелязано ще заменим ценностите им на фалшиви и ще ги заставим да повярват в тези ценности. Как? Ще намерим съмишленици... Ще намерим съюзници и помощници в самата Росия.
Епизод след епизод пред нас ще се разиграва грандиозна по мащаба си трагедия на гибелта на най-непокорния народ, окончателно необратимо угасване на самосъзнанието му...
Ние всячески ще поддържаме и ще издигаме т. нар. художници, който ще започнат да насаждат култа на секса, насилието, садизма, предателството - с две думи, всякаква безнравственост. В управлението на държавата ще създадем хаос и неяснота...
Ние незабелязано, но активно ще способстваме изглупяването на чиновниците, ще подкрепяме безпринципността. Бюрокрацията ще се издигне като добродетел...
Чесността и порядъчността ще се осмиват и ще се превърнат в изживелица от миналото. Хулиганството и наглостта, лъжата, мошеничеството, пиянството, наркоманията, животинския страх един от друг и безсрамието, предателството, враждата между народите и най-вече към руския народ - всичко това ние ще култивираме ловко и незабелязано, всичко това ще разцъфне..."
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Посетете сайта на потребителя 
ICQ Номер 
brr


Регистриран на: 01 Мар 2007
Мнения: 1956
Местожителство: Софи

МнениеПуснато на: Сря Мар 28, 2007 2:21 pm    Заглавие:  

Ето и основните принципи за водене на порпаганда на Л. Фараго:

- пропагандата трябва да бъде замаскирана, тя не трябва да бъде наричана с името си, в противен случай ще претърпи провал;
- пропагандата трябва да бъде основана на базата на разузнавателна информация, върху знанията за политическите, духовните, военните, икономическите, битовите особености на страните и народите, за които е предназначена;
- тя не трябва да съчинява теми за обсъждане, а трябва да изхожда от въпроси и проблеми, които в действителност съществуват;
- тя трябва да е гъвкава и димамична, постоянно да се приспособява към събитията за деня и винаги да бъде готова да промени интерпретацията си конкретно явление, за да може по-ефективно да го използва при променената обстановка;
- не бива пропагандата да се ръководи отдалеч, въпреки че директивите и инструкциите могат да пристигат от центъра, конкретната обработка на материалите трябва да бъде оставена на хората, занимаващи се с разпространението й;
- трябва да бъдат използвани всички съществуващи възможности за разпространяването на пропагандата, и особено гражданите на тези страни, които са нейни обекти, превръщайки ги в нейни неволни разпространители.
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Посетете сайта на потребителя 
ICQ Номер 
brr


Регистриран на: 01 Мар 2007
Мнения: 1956
Местожителство: Софи

МнениеПуснато на: Пет Мар 30, 2007 1:38 pm    Заглавие:  

При провеждането на психологични операции манипулативното въздействие се осъществява както върху малки групи от хора, (напр. личния състав на войсково подразделение), така и върху многобройни групи, достигащи населението на една или няколко държави. Освен това манипулативното въздействие се осъществява върху отделни лица, дейността на които може съществено да повлияе върху поведението на конкретни мащабни или имащи важно значение мероприятия от политически, икономически или военен характер.

Защита на личността от манипулативното въздействие

Конкретни задачи при защитата от манипулативното въздействие на дадена личност:

- своевременно откриване на факта за манипулиращо въздействие и определяне на неговата насоченост;
- прогноза за вероятната цел и последствията от въздействието (напр. промяна на целите, възгледите, поведението...);
- формиране на адекватен отговор - на собствен начин на поведение в ситуация на манипулативно въздействие.

Ключова задача е разкриване на самия факт за манипулативно въздействие и неговата сила, тъй като точно от това зависят негативните последствия за адресата и в това се заключава основната опасност за личността.
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Посетете сайта на потребителя 
ICQ Номер 
brr


Регистриран на: 01 Мар 2007
Мнения: 1956
Местожителство: Софи

МнениеПуснато на: Съб Апр 21, 2007 10:29 am    Заглавие:  

Всеки, който си напише имейла тук, ще получи презентация, показваща как се манипулира личността в контекста на военната психология. Very Happy
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Посетете сайта на потребителя 
ICQ Номер 
brr


Регистриран на: 01 Мар 2007
Мнения: 1956
Местожителство: Софи

МнениеПуснато на: Съб Апр 28, 2007 1:41 pm    Заглавие:  

Тест на знание теории и практики пропаганды, приемов и методов ведения психологической войны
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Посетете сайта на потребителя 
ICQ Номер 
brr


Регистриран на: 01 Мар 2007
Мнения: 1956
Местожителство: Софи

МнениеПуснато на: Пон Юли 23, 2007 2:01 pm    Заглавие: Контрапропаганда  

Контрапропагандата като психологическо средство за усилване и неутрализиране на информационно-пропагандното въздействие

Контрапропагандата и пропагандата са тясно свързани помежду си, също както рразузнаването и контраразузнаването. Те могат да функционират и като самостоятелни средства и като единно средство в системата на политическата комуникация. В последния случай контрапропагандата е съставен елемент на пропагандата, защитаващ пропагандата от всевъзможни контрааргументи на противника (опонента) и усилващ психологичното въздействие върху масовото съзнание. Като пример, по долу е показана листовката на “румъно-унгарската армия”, разпространявана от съветските пропагандисти в 1942 г. сред военнослужещите от унгарската армия с румънски произход. Ето текстът на листовката:

“Ние – двама трансилвански румънци попаднахме в плен на руснаците. Зададохме си следния въпрос: “Какво лошо са ни направили руснаците?”. И си отговорихме: “Нищо”. Хитлер и Антонеску всъщност ни навредиха, давайки Северна Трансилвания в ръцете на враговете ни. В лагера към нас се държат добре. По-добре е да воюваме против унгарците, отколкото против руснаците. Предайте се и ще се върнете живи при семействата си!” (Репко С.И. Война и пропаганда (XV - ХХ в.в.). Кн.1. М.: Новости, 1999. С. 223.)

Елементите на контрапропагандата служат за засилване на психологическото въздействие и за неутрализирането на възможните контраагрументи на противника относно адските мъки по време на пребиваването в плен на съветските войски. Тук се преминават две фази: “Ние - двама трансилвански румънци попаднахме в плен на руснаците” и “В лагера към нас се държат добре.”
Силна страна на листовката е, че тя е съставена като съобщение на свидетели - двама очевидци за добрите условия в съветския плен. А да се оспори разказа на очевидци, винаги е трудно.
По силен вид контрапропаганда при пропагандисткото въздействие върху противника е обратното пускане на пленените по войсковите им части и техните собствени думи и убеждения относно добрите условия на съществуването в плен. Този пийом често е бил използван от съветските пропагандисти по времето на Втората Световна война.
"psyfactor"
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Посетете сайта на потребителя 
ICQ Номер 
brr


Регистриран на: 01 Мар 2007
Мнения: 1956
Местожителство: Софи

МнениеПуснато на: Пон Юли 23, 2007 2:58 pm    Заглавие:  

Условно контрапропагандата може да бъде разделена на настъпателна и отбранителна. Към настъпателната могат да бъдат отнесени: негативната реклама, черния PR, използването на слухове, вицове, прозвища, прякори, псевдоними.
Настъпателната контрапропаганда е построена по принципа на асиметрията и използва против противниците (опонентите) непредсказуеми и на пръв поглед абсурдни действия. Основна цел на настъпателната контрапропаганда е нанасянето на удъри по противника на собствената му територия. Тук ще разгледаме основните прийоми за настъпателна контрапропаганда, които се използват при психологическата война:

”Клопка” – Състои се в залъгване на противника към информационно поле, в което после ще му бъде нанесен удар. Следвайки противника не разбира, че е попаднал в “заминирано поле”. (Почепцов Г.Г. Информационно-политические технологии. М.: Центр, 2003. С.339.)

“Пренясяне на неодобрението” (Този и другите контрапропагандистки прийоми са от книгата: Малишевский Н.Н. Технология и организация выборов. Мн.: Харвест, 2003. С.213-221) – формира у избирателите негативно отношение към определен кандидат с помощта на демонстрация в новините на тези лица, които поддържат кандидата, но предизвикващи у електората такива чувства като неприязън, отвращение, страх. Например проститутки, поддържащи клиента им Х.. Неодобрението така се пренася върху съответния кандидат Х.

“Пренос на негативния образ” – проекция на негативните качества на човека или на обекта, предмета или моралните ценности върху друг човек или идея с цел тяхната дискредитация. Например, по време на избирателната кампания 1986 г. във Франция социалистите пускат плакат с изображението на вълк с дълги зъби и надпис: “А защо, мили мои десни, имате толкова големи зъби?”

“Метода на юридическата безопасност” – използва се за прокарване на непроверена информация. За да се обезопаси от последващо съдебно преследване, в такъв случаи могат да се използват следните думи: носи се слух, изглежда, според версията на, предполагаме и т. н. Информацията при използването на подобни думи придобива положителен характер и да се осъди автора на клеветата става трудно. Избирателя по принцип забравя предполагаемото събитие и го запомня като реално.

/Темата ще има продължение/
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Посетете сайта на потребителя 
ICQ Номер 
brr


Регистриран на: 01 Мар 2007
Мнения: 1956
Местожителство: Софи

МнениеПуснато на: Пон Юли 23, 2007 3:47 pm    Заглавие:  

“Обществено неодобрение” – Използва се за създаване на илюзия за неодобрение на едни или други действия на кандидата от страна на общественото мнение. Осъществява се чрез подбор на различни изказвания на влиятелните групи, “представителите” на различни социални слоеве, на съответните социологически допитвания и т.н.

“Имитационна дезинформация” – състои се във внасяне на промени в пропагандата на противника, които й придават друго направление и съдържание, понижават доверието в нея, създават й негативен образ. Например, пускането на листовки с избирателна програма и дизайн на конкурентите, но “програмата” съдържа положения, които са неприемливи за електората.

“Плашещи теми и съобщения” – едни от най-ефективните начини за психологическо въздействие върху потенциалните избиратели. Целта е да се представи избирането на един или друг кандидат като заплаха за живота, безопасността, благосъстоянието и т.н. на гражданите. Например по време на президентските изботи 1996 г. в Росия против Г. Зуганов били използвани листовки с надпис: купи си храна за последен път!”.

“Преместване по семантичното поле” – представлява всъщност скок от “за” към “против”. Например, вместо да се каже, че човекът Х. е “за” определена част от населението, се казва, че е “против” друга.
/Темата ще има продължение/
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Посетете сайта на потребителя 
ICQ Номер 
brr


Регистриран на: 01 Мар 2007
Мнения: 1956
Местожителство: Софи

МнениеПуснато на: Съб Окт 16, 2010 1:25 pm    Заглавие:  

http://www.needforvid.com/documentary/rastelenie_doc_2007.php - 2 сериен филм за пропагандата на руски език обаче.
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Посетете сайта на потребителя 
ICQ Номер 
brr


Регистриран на: 01 Мар 2007
Мнения: 1956
Местожителство: Софи

МнениеПуснато на: Чет Авг 11, 2011 4:53 pm    Заглавие:  

http://www.needforvid.com/documentary/totalniy_kontrol_doc_2011.php
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Посетете сайта на потребителя 
ICQ Номер 
Покажи мнения от преди:   Сортирай по:   
Страница 1 от 1 [13 Мнения]  
Създайте нова тема   Напишете отговор Предишната тема :: Следващата тема
 Главната страница » ПСИХОЛОГИЯ » Военна психология
Идете на:  

Не Можете да пускате нови теми
Не Можете да отговаряте на темите
Не Можете да променяте съобщенията си
Не Можете да изтривате съобщенията си
Не Можете да гласувате в анкети



Powered by phpBB
[ Time: 0.0501s ][ Queries: 14 (0.0030s) ][ Debug on ]