PSY FORUM

 Въпроси/ОтговориВъпроси/Отговори   ТърсенеТърсене   ПотребителиПотребители   Потребителски групиПотребителски групи   Регистрирайте сеРегистрирайте се 
галерияГалерия   ПрофилПрофил   Влезте, за да видите съобщенията сиВлезте, за да видите съобщенията си   ВходВход 

psy
В момента е: Чет Юли 16, 2020 1:25 am
Часовете са според зоната UTC + 2
 Главната страница » ПСИХОЛОГИЯ » Клинична психология
Заекването
Създайте нова тема   Напишете отговор Предишната тема :: Следващата тема
Страница 1 от 1 [1 Мнение]  
Автор Съобщение
admin
Site Admin


Регистриран на: 26 Фев 2007
Мнения: 137

МнениеПуснато на: Нед Мар 04, 2007 12:34 pm    Заглавие:  Заекването  

КОРЕКЦИЯ НА ЗАЕКВАНЕТО В САЩ

Като цяло заекването се смята за развитиино нарушение. Съществуват различни видове заекване, според което се определя и подхода за преодоляване на проблема Има две групи заекващи, в зависимост от нивото на развитие на лингвистичната (езиковата) система: 1. невротично и неврозоподобно и 2. еволюционно заекване.
Терапевтичната ефективност при заекването като цяло е ниска за съжаление.

КОРЕКЦИЯ НА ЗАЕКВАНЕТО В САЩ

Заекването е много спорна тема. Подхода при лечението в САЩ се сменя с невероятна скорост. Трудността на лечението се състои в това, че не е изведен общ фактор, който да се явява като безусловна причина на заекването.
Методите за работа със заекването се делят на:
1. Корекция на заекването;
2. Методи за подобряване плавността на речта.
Методи за корекция на заекването:
1) Релаксация - процедура на систематично отпускане (по Якобсон, 1938 г.)
2) Лек контакт на съгласните (Купър, 1985)
3) Чарлз Ван Райпер разработва три начина за корекция на заекването:
- отмяна;
- разтягане;
- подготовка към очаквания блокаж.
Според автора е важно да се обръща голямо внимание и върху страховете и тревогите на пациента, върху отклоняването от трудните речеви ситуации.
Използването на метода на “отмената”, означава думата, която предизвиква заекване да се повтори. Този метод помага на заекващия да намали количеството на запъванията, без да ги избягва. След това пациента се учи на метода “разтягане”. Тук вече при запъване на дадена дума, същата трябва да бъде завършена относително плавно, с разтягане на звуците. След като втората стъпка е усвоена се преминава към третата – метода “подготовка към очаквания блокаж”.
Крайния резултат е, че правилните речеви навици се закрепят в разнообразните разговорни ситуации.
4) Бавна, разтегната реч (Уатс, 1971) или забавяне на скоростта с използване на устройство за задържане на акустичната обратна връзка.
5) Ритмична реч с използване на метроном (Брейди, 1971).
6) Реч с прослушване на силен маскиращ шум. Пациентите носят пригодени за целта устройства. Такива като Edinburgh Masker (Ингемб 1993) се активират чрез гласа.
7) Подобряване на функционирането на гласовите връзки. Пациентите се учат да контролират потока на въздуха и да започват пасивно издишване преди началото на произнасяне на фразата, Швартс (1976). Вебстер (1980) учи пациентите си да контролират произнасянето на началото на фразата (първоначално използвайки устройство за обратна връзка) като това се тренира да бъде в много мека форма.
8 ) Подобряване на координацията между дишане и реч.
9) Медикаментозно лечение и иглотерапия. Използването на някой лекарства не е препоръчително, поради техните странични ефекти.

Пример за програма за корекция на заекването: Програмата за Успешен Контрол над Заекването във Вашингтон.

Методи за подобряване плавността на речта:

1) Метода на подкреплението на условните рефлекси (Скинър). Например програмата на Лидкомби (Lidcombe), която се използва за лечение на малки деца. Тук корекцията се прави от родителите в самото ежедневие.
2) Работа насочена към намаляване на прага на чувствителност към заекването (десенсибилизация). Последната настъпва, когато човек заеква открито и без чувство на неловкост и срам. Този метод на работа е добре познат на логопедите, които за целта създават многократни речеви ситуации, не предизвикващи силна тревога, (Вулп, 1958). Когато пациента престане да реагира на тези ситуации се създават следващи, по-емоционално значими.
3) “Емоционален поток”, Този метод изисква от пациента да си представи много неприятни ситуации. Идеята се състои в това, че според Стампфъл и Левис (1967) ако човек изпитва подобен стрес постоянно, то това води до емоционален взрив, след което нивото на тревогата неизбежно се редуцира. На пациентите може да се предложи да започнат да заекват по силно например, според Ван Райпер, 1973.

Пример за програма чрез методите за подобряване на плавността на речта: Системата за Бърза Реч на Холинз. В нея се използва и помощта на компютърни програми за обучаване на плавна реч, като например CAFET – разработена във Вашингтон.

4) Устройство приличащо на слухов апарат SpeechEasy (“Лесна реч”), същото е било създадено през 2001 г. от Калиновски и колектив.

Като пример може да се посочи клиниката за Интензивно Лечение на Заекването в Охайо, където се лекуват възрастни и деца. - http://www.bgsu.edu/departments/cdis/cdis_content/clinics/stutteringclinic.html

Друг пример за комплексно лечение на заекването е Американския институт по заекванията в Ню Йорк. Той предлага програми за лечение на ученици и деца в предучилищна възраст, а също разполага с интензивен всестранен курс за лечение на възрастни, включващ десенсибилизация, управление на речта и гласа, промяна на отношението към недъга, пренасяне на навика “плавна реч” в реалния живот и по-късни микро курсове.
- http://www.stutteringtreatment.org/index.html

В Тексас Ричард Малард ръководи програма за “Обучаване на плавна реч с включване на родителите” - http://www.health.swt.edu/CDIS/fluency.html

Ричард Малард в Техасе руководит программой "Обучение Плавной Речи с Вовлечением Родителей" (http://www.health.swt.edu/CDIS/fluency.html).

Всичките програми претендират за намаляване на заекването при 80% от случаите на заекване. Тук обаче не се споменава за продължителността на ефекта у някои подходи.

Превод и коментар – Блага Русева
Текст - Марина Белиловская, логопед
http://www.stuttering.ru/
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
Покажи мнения от преди:   Сортирай по:   
Страница 1 от 1 [1 Мнение]  
Създайте нова тема   Напишете отговор Предишната тема :: Следващата тема
 Главната страница » ПСИХОЛОГИЯ » Клинична психология
Идете на:  

Не Можете да пускате нови теми
Не Можете да отговаряте на темите
Не Можете да променяте съобщенията си
Не Можете да изтривате съобщенията си
Не Можете да гласувате в анкети



Powered by phpBB
[ Time: 0.0408s ][ Queries: 12 (0.0030s) ][ Debug on ]