Menu:


Потребителя онлайн

Търсачка:

Връзки:

psy.net
psychology-bg.com
http://www.ochila-bg.info/
banner_clinovital_130x43.gif
inobiotec

Знаете ли че:


Анкета:

Къде най-често търсите помощ?
от книгите
от приятели
от психолог
от роднини
чакам да отмине
търся в интернет
справям се сам/а
от лечителки, екстрасенси, гадателки
друго
     Резултати

 


psy
2007-09-24 >> Игов, психолог: 3 категории хора стават учители в момента

София. В днешно време учители стават три категории хора - или такива, които не могат да си намерят друга работа, или някакви безумни идеалисти, или такива, за които професията е хоби, а се издържат с доходите на своите съпруг или съпруга или от частен бизнес. Това каза в интервю за Агенция “Фокус” училищният психолог и преподавател в Националната природоматематическа гимназия Иван Игов. “Много от родителите, които днес протестират, че децата са си останали вкъщи, сигурно не си дават сметка, че детето в училище, което е възпитавано и обучавано от учител, който мисли за физическото си оцеляване, не може да бъде научено на адекватни социални умения и справяне с живота. Всеки родител иска детето му да ходи на училище, за да натрупа знания, да бъде подготвено за живота и да се справя с проблемите, а когато тези знания на практика се преподават от хора, които не могат да се справят със собствения си живот, то тогава какво научават децата?”, коментира Игов. “Затова в момента се получава и един парадокс, че родителите са против стачката, а учениците повсеместно подкрепят своите преподаватели”, каза още той.
“За голямо съжаление реформата в нашето образование не се състоя. Стачката на учителите в момента, която е с основно искане увеличение на заплатите, всъщност е само върха на айсберга и е израз на разочарованието от несъстоялата се реформа”, смята Игов. По думите му ако не започне една истинска реформа в образованието, нещата ще стават още по-зле. “Ние видяхме това през тази година във висшето образование – как нашите университети се опразниха, защото децата ни отидоха да учат в чужбина. Същото ще трябва да се случи и в средното ни образование, за да се сети някой. Така че заплатите са само върхът на айсберга, всичко което стои отдолу, за съжаление е много страшно, а учителите най-добре го виждат”, допълни той.
Мартина БОЗУКОВА
Агенция "Фокус"


2007-09-24 >> Интернетът е по-привлекателен от секса

Изследването на повече от хиляда американци, проведено от агенцията JWT, показва, че интернетът за много от тях е станал по-привлекателен и необходим, от секса и общуването с близки хора.
20% от изследваните отделят на секса по-малко време, отколкото по-рано, тъй като са заети с интернет. Ето защо 28% от допитаните общуват по-малко с познатите си. 15% от лицата не могат да живеят комфортно без интернет в продължение на 1 ден или по-малък период, 21% - в продължение на 2 дни, 19% - няколко дни.
Мобилните телефони станаха за американците по-нужни и от телевизора, но все пак интернета за много от тях е станал дори по необходим от мобилната връзка.
“rnd.cnews.ru”

2007-09-21 >> Ревността превключва вниманието на човека от...

Ревността превключва вниманието на човека от противоположния пол към собствения - изследване

Човека, който има постоянен партньор отделя повече внимание върху оценката на привлекателността на лицата от собствения му пол – неговите потенциални конкуренти. Ревността кара мъжете да изучават красивите си събратя по-внимателно, отколкото привлекателните жени. На хората, които се намират в състояние на търсене на партньор, външността на представителите на собствения пол е безразлична. Това е било установено от група психолози, под ръководството на Джон Манер (Jon Maner), пише Wissenschaft. В изследването са взели участие около 440 хетеросексуални мъже и жени. В хода на допитването е било установено кои от изследваните лица имат постоянни отношения, а кой е в състояние на търсене. След това на монитора на компютъра показвали на изследваните им били показани портрети на мъже и жени, сред които имало и много привлекателни хора, а също и такива с обикновена външност. След като снимката се показвала на екрана, учените измервали времето, което е необходимо на изследваните лица за превключване на вниманието от портрета към друга част на монитора.
След половин секунда след като участниците виждали портрета на привлекателен човек, те концентрирали вниманието си върху него. При това им било необходимо повече време да се отвлекат и да погледнат към друг предмет. Полът на който изследваните лица отделяли повече внимание зависел от това имат ли първите постоянен партньор или не.
Самотните автоматично фокусирали вниманието си върху красивите представители от противоположния пол, сред тях те можели да намерят партньор, според Манер. Тези, които вече имали постоянни отношения, по-внимателно оценявали конкурентите – лицата от своя пол. А когато човека се съмнявал във верността на партньора си и ревнувал, той още по-внимателно изучавал привлекателните си събратя.
“rnd.cnews.ru”

2007-09-17 >> В София започна световна среща на психотерапевти

Ще се обсъжда методът "мотивационно интервюиране"
От понеделник в продължение на пет дни София ще бъде домакин на световен форум по мотивационно интервюиране. Това е един от най-съвременните и значими методи за психотерапия и консултиране, посветен на изследването, разбирането и подсилването на човешката мотивация за поведенческа и психологическа промяна.
Форумът ще се проведе в грандхотел "София" в рамките на дейността на международната организация Мрежа на инструкторите по мотивационно интервюиране (MINT - Motivational Interviewing Network of Trainers). През тази седмица две ще са основните събития - уъркшоп за обучение на нови инструктори и световна среща на инструкторите от мрежата.
На срещата се очакват десетки световноизвестни психотерапевти и изследователи на човешката мотивация за промяна, включително и създателите на метода проф. Бил Милър (САЩ) и д-р Стивън Ролник (Великобритания). В основата на организацията от българска страна е доктор Александър Канчелов (член на мрежата на инструкторите) и екипът на неговата клиника, специализирана в лечението на зависимости чрез прилагането на мотивационно интервюиране.
Методът, развиван в последните 15 години, е посветен на изучаването на човешката промяна в нейните най-разнообразни форми и проявления. Създаден като терапевтичен стил за подсилване на позитивната мотивация за осъществяване на желана и значима промяна в най-тежките сфери на проблемно поведение - алкохолизъм, наркомании, престъпност и други деструктивни поведенчески стилове, мотивационното интервюиране бързо се превръща в един от водещите начини за лечението и преодоляването им. Методът се разпростира и извън сферата на терапиите. Той се е наложил и като научноизследователски подход за проучване на обхватни социални феномени и групови стилове на действие, свързани с промяната на дадено статукво.
В този смисъл според специалистите методът на мотивационно интервюиране би играл важна роля в изясняването и трансформирането на мотивацията в общества в процес на преход, каквото е българското. Характерното за тях е, че са подложени на натиск да се променят.
от Марина КАРАКОНОВА
"Dnevnik.bg"


2007-09-15 >> д-р Анелия Тренчева: Първият учебен ден носи по-скоро стрес

Д-р Тренчева, първият звънец и тръгването на училище e свързано с радост, любопитство или стрес за малчуганите?
­ Това е първият момент, в който детето влиза в света на възрастните и майката трябва да го подготви предварително. За съжаление у нас бащите не вземат особено участие освен, ако се налага да закарат първолака с кола до училище или да го приберат. Това обаче е моментът, в който таткото трябва да се включи по-активно. Той олицетворява властта в семейството и би трябвало да определи правилата и границите на новия начин на живот. Да му каже ясно и точно: "Ти ходиш на училище всеки ден, както аз ходя на работа", например.
­ Какво по-различно се случва с детето в първи клас? Нали то е подготвено, било е в предучилищна група?­
Там то е учило всичко през игра и очакванията към него са били други. Първи клас е занимание за възрастни. Всеки ден то трябва да стане в 7 часа и да отиде на училище, докато в детската градина може да отсъства, ако в къщи има празник или баба му дойде на гости, или дори, ако много не му се иска да ходи. До този момент правилата са били по-гъвкави и съобразени с детската психика.
­ Коя е най-голямата грешка, която родителите допускат в този момент?
­ Най-голямата грешка е, че майки и баби учат заедно с първокласника, пишат домашните вместо него. Те пропускат да го научат на самостоятелност. Тук е редно да се намеси бащата.
За първолака най-важно е постоянството. Задачите трябва да му се поставят, да се остави да се справи сам, но и да се контролира. Не може 7-10-годишното дете да остане без контрол.
­ Как майката може да намали стреса на притеснителното и неуверено дете?­
Тя трябва да го подготви. Ако то е по-стеснително, е добре заедно да отидат и да разгледат училището. Детето ще се справи по-леко със стреса, ако всичко предварително е репетирано и нещата са "преживяни " -да види как се стига до класната стая, до тоалетните, къде ще получава закуска и заедно да се срещнат с учителката. Защото, ако детето е притеснително, може цял дeн да стои на чина си и дори да не отиде до тоалетната. Майката може да поговори с учителката и да є каже, че синът є е по-раним и се притеснява. Тя ще намери подход да го предразположи и да му обърне повече внимание, ако в някой момент това се налага. Свръхактивните деца са друг проблем. Поведението им подсказва, че бащата не е участвал във възпитанието.
­ Какъв трябва да е подходът към свръхактивните деца, които трудно се задържат на едно място и са доста разсеяни?­
Свръх активното дете няма граници. Това значи, че бащата не ги е определил, а майки и баби са го глезили по един или друг начин. Затова, за него е особено важно преди да тръгне на училище да чуе тези правила и те да му се кажат конкретно от бащата и майката. Ако това не се направи, детето ще има сериозни проблем и с поведението, и с учителите.
­ По какво майката може да познае, че детето е в стрес, че не се вписва в новата среда?
­ Стресът отключва всякакви неврастенични прояви ­ тикове, гризане а нокти, скубане на коса, будене през нощта, агресия. Имах случаи дори на пристъп на епилепсия. Децата обаче рядко споделят притесненията си вкъщи. Те нямат модел да определят мястото си в групата и нe могат да кажат: "Учителката ме изолира". Стресираният малчуган се прибира в къщи, затваря си в себе си или пък става агресивен.
­ Как можем да го накараме да споделя?­
Детето не споделя пряко. Изповедта му обикновено минава през някакъв преходен предмет ­ да речем любимото мече, зайче, което то носи в училище. И, когато майката го попита, какво прави днес Зайо в училище, то разказва с подробности и дори цитира дословно учителката, която се е скарала или похвалила зайчето. Ролята на майката е да бъде антистресов фактор. Тя е сигурното място, където детето винаги може да отиде, да се гушне и да получи утеха. Затова тя трябва да си освободи времето, когато то се прибира в къщи. Понякога само присъствието є в дома е достатъчно и успокоява детето.
­ Рисунките на детето, могат ли да ни насочат съм някакъв сериозен психологичен проблем?­
Опитният психолог може да разтълкува рисунката, но обикновено трябва да поговори и с детето и то да опише какво е имало предвид и защо, например, жената в неговата картинка носи голям пистолет.
­ Кога идват първите прояви на агресия и защо момичетата са по-агресивни ?­
Станахме свидетели на необичайни прояви ­ момичета налитат с ритници, боксове и вериги на свои съученици. Агресията се проявява в ранна възраст около 10 -11 години. Тя е сигнал за голяма криза на основни ценности. Нещо в живота на това момиче не е наред, но то няма друг модел, няма начин да се справи. За него агресията е начин да оцелее в групата и да бъде прието. Затова използва мъжки модели на оцеляване .
­ А моделът в семейството не може ли да се противопостави и да канализира тази агресия?
­ Може, разбира се. Ако има семейство, и ако има добър пример. На децата им трябва ролеви модел, който да следват. Те нямат свой собствен, но понякога се срещат с грешния модел и в семейството, и в групата.
"Монитор"

| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64